6 pytań o bezpieczeństwo danych

BEZPIECZEŃSTWO DANYCH W 6 KROKACH

Bez względu na to, z jakim biznesem mamy do czynienia, jego integralną częścią są firmowe informacje oraz zbiory danych. Konieczne jest więc zadanie sobie pytania o to, jak przetwarzać je w odpowiedni sposób, a co za tym idzie, jak zabezpieczać je przed wyciekami, do których może dojść nawet w niezamierzony sposób. Warto zapoznać się z sześcioma prostymi krokami pomocnymi przy próbie uzyskania odpowiedzi na pytanie o to, czy firmowa drukarka, z której korzystamy, jest rzeczywiście bezpieczna.

KWESTIA OCHRONY DANYCH W BIZNESIE

Zbiory danych to surowiec o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Nikogo nie dziwi przecież to, że właśnie na ich podstawie podejmuje się strategiczne decyzje i wprowadza innowacje. One też przyczyniają się do modyfikacji i ulepszania oferty. Mając świadomość tego, jak duże jest ich znaczenie, nie można się dziwić, że ich właściwa ochrona jest wyjątkowo ważną kwestią. Tempo rozwoju technologii biurowych jest ogromne. Dobrze jest jednak mieć świadomość tego, że przyczynia się ono również do powstawania luk w systemach bezpieczeństwa danych. Wspomniane zmiany można zauważyć między innymi wówczas, gdy przyglądamy się współczesnym drukarkom biurowym. Nie da się przecież ukryć, że niemal w niczym nie przypominają one tych, które wykorzystywaliśmy przed dziesięciu laty. Współczesne urządzenia wielofunkcyjne są bliższe komputerom niż drukarkom starszego typu. Umożliwiają dostęp do sieci, są w stanie obsługiwać mniej i bardziej popularne platformy chmurowe, a także wyposaża się je w dysk twardy idealnie sprawdzający się wtedy, gdy chcemy przechowywać gdzieś przetwarzane właśnie dokumenty. Nic więc dziwnego, że myślenie o zabezpieczeniach tego rodzaju urządzeń, jest niemal tak samo ważne, jak ma to miejsce w przypadku komputerów oraz serwerów.

JAK KORZYSTAĆ Z URZĄDZEŃ W FIRMIE?

Po pierwsze – czy z urządzeń znajdujących się w firmie można korzystać nawet, jeśli nie ma się żadnej formy uwierzytelnienia?
Pytanie o uwierzytelnienie wydaje się mieć kluczowe znaczenie dla kwestii związanych z bezpieczeństwem danych. Jeśli na urządzeniach biurowych nie ma jego konieczności oznacza to, że każda osoba jest w stanie, nie tylko teoretycznie, ale i praktycznie, uzyskać dostęp do sieci. Oczywiście, w tym miejscu wypada podkreślić, że właściwy poziom weryfikacji użytkownika jest uzależniony przede wszystkim od tego, jaki jest charakter firmy i profil bezpieczeństwa, który jest w niej wdrażany. Nie da się jednak ukryć, że odrębny PIN i hasło a także szyfrowana karta RFID to w przypadku każdego użytkownika sprzętu biurowego absolutne minimum.

DOSTĘPNE ZABEZPIECZENIA

Po drugie – czy mamy do czynienia ze współdzieleniem urządzeń biurowych?
Jeśli mamy do czynienia z urządzeniami posiadającymi połączenie sieciowe, musimy liczyć się z tym, że są one, niejako z definicji, narażone na atak. Dotyczy to nie tylko komputerów i serwerów, ale także drukarek. Nic zatem dziwnego, że w każdym przypadku musimy pamiętać o odpowiednich zabezpieczeniach. Jeśli urządzenie stoi na korytarzu i korzysta z niego wiele osób, nieustannie ktoś kręci się wokół niego. Na wydruku pojawiają się także informacje wrażliwe, a panujący chaos sprawia, że mogą one trafić do osób, które nie powinny mieć z nimi kontaktu. Co więcej, wśród odbiorców tego rodzaju danych mogą znaleźć się również osoby, które będą w stanie wykorzystać je w niewłaściwy sposób. Często zapomina się o tym, że włamania do systemów informatycznych nie są wcale jedyną przyczyną, która sprawia, że firmy tracą swoje dane wrażliwe. Ma to miejsce także wówczas, gdy z biura wynoszone są wydruki. Oczywiście, najlepszym sposobem na zażegnanie tego rodzaju niebezpieczeństwa jest autoryzowanie danych. Sprawia ono, że wydruk poufnych danych jest możliwy jedynie wtedy, gdy pracownik znajduje się fizycznie przy urządzeniu. Nie można zapominać także o tym, że sam dostęp do tego rodzaju danych także powinien być ograniczony.

ZABEZPIECZENIE DYSKÓW TWARDYCH

Po czwarte – czy mamy do czynienia z urządzeniami z dyskami twardymi?
Urządzenia wielofunkcyjne, podobnie jak komputery, coraz częściej są wyposażone w dyski twarde. Oznacza to, że przynajmniej czasowo mogą być na nich przechowywane tak zwane zadania drukowania. Jeśli więc do dysków mają dostęp osoby nieupoważnione, mogą one zyskać dostęp także do danych wrażliwych. Rozwiązaniem tego problemu niezmiennie jest instalacja odpowiedniego zabezpieczenia. Tu warto wspomnieć choćby o funkcji automatycznego usuwania danych już podczas drukowania. Już podczas wyboru odpowiedniego urządzenia warto jest też zdecydować się na takie, które ma wyjmowany dysk, idealnie sprawdzający się między innymi podczas serwisowania.

BEZPIECZEŃSTWO ŁĄCZNOŚCI WI-FI

Po piąte – czy mamy do czynienia z urządzeniami z łącznością Wi-Fi i portami USB?
Pracownicy cenią sobie łączność ułatwiającą korzystanie z urządzenia. Nie wolno nam jednak zapominać o tym, że ułatwia ona również przejęcie nad nim kontrolę. To z kolei oznacza, że można uzyskać dostęp do zasobów sieci lokalnej w sposób, którego nie da się kontrolować. Może to dotyczyć nie tylko samych pracowników firmy, ale i osób mających na celu pozyskanie firmowych danych w celach niezgodnych z prawem i interesem przedsiębiorstwa.

SZYFROWANIE DANYCH

Po szóste – czy mamy do czynienia z szyfrowanymi dokumentami?
Nawet, jeśli mamy do czynienia z firmą z odpowiednimi zabezpieczeniami sieciowymi, dane tego rodzaju powinny być szyfrowane. Pozwoli to na zabezpieczenie ich treści i utrudni zadanie osobom mającym nieuczciwe zamiary.

BEZPIECZEŃSTWO DANYCH DŁUGOFALOWYM PROCESEM

Tak dane cyfrowe, jak i papierowe powinny być możliwie jak najlepiej zabezpieczone, a to oznacza, że mamy do czynienia z zagadnieniem, które powinno być traktowane przede wszystkim jako proces. Nie można nawet na moment zapomnieć o tym, aby analizować system zabezpieczeń. Jego skuteczność zmienia się i musi być to weryfikowane.

Szukasz bezpiecznych urządzeń biurowych? Wypożycz, wydzierżaw lub skorzystaj z leasingu w naszej firmie.

Gotowy do rozpoczęcia projektu?
skontaktuj się z nami!

Każda inwestycja wymaga indywidualnego podejścia. Jeśli chcesz omówić interesujące Cię rozwiązania, skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy!




* wymagane pola

Podobne prace

Umów się na bezpłatny audyt druku

Uzyskaj darmową wycenę projektu

Wyposażenie sali konferencyjnej co musisz wiedzieć

Wyposażenie sali konferencyjnej – co musisz wiedzieć?