Rozwiązania Biamp w Columbus SA
Na łamach grudniowego wydania magazynu AVIntegracje, dedykowanemu specjalistom branży systemów zintegrowanych, zaprezentowaliśmy kulisy realizacji rozwiązań audio-wideo dla Columbus Energy S.A. W naszych realizacjach zawsze dbamy o to, aby profesjonalne instalacje audiowizualne szły ręka w rękę z estetyką. Dlatego nad oprawą i aranżacją przestrzeni biurowej, czuwał dział Lobos Meble Biurowe, który mistrzowsko przygotował współczesną koncepcję biura oraz zaadoptował akustycznie sale konferencyjne.
Columbus Energy SA jest jednym z najbardziej znanych w Polsce przedsiębiorstw zajmujących się energią odnawialną, instalacjami fotowoltaicznymi, powietrznymi pompami ciepła oraz magazynami energii. Najbliższe duże inwestycje na rynku, pozwolą firmie na dynamiczny rozwój w kierunku tworzenia farm fotowoltaicznych, tworzenia rozwiązań dla MŚP, sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych i rozwijaniu technologii perowskitów, które mogą być wykorzystywane wszędzie tam, gdzie klasyczne panele słoneczne nie mają zastosowania.
O olbrzymiej wadze jaką firma przykłada do ochrony planety, świadczy również siedziba firmy, która mieści się w ekologicznym kompleksie BBC9 przy ul. Jasnogórskiej w Krakowie, szczycącym się certyfikacją BREEAM, przyznawaną najbardziej ekologicznym budynkom.
Z firmą Columbus Energy SA współpracujemy przy rozbudowie systemów konferencyjnych od dłuższego czasu. Do tej pory poznawaliśmy się przy realizacji kilku mniejszych inwestycji związanymi z systemami wideokonferencyjnymi. Dzięki temu przy tym projekcie nie zaczynaliśmy wszystkiego od zera. Wiedzieliśmy jakie są potrzeby i oczekiwania zamawiającego.
Kluczowym wymogiem na etapie projektowania biur, było dla inwestora wyposażenie ich w udogodnienia, pozwalające za pomocą kilku klawiszy, zorganizować spotkania online. Zastosowane przez LobosLink rozwiązania pomagają wszystkim pracownikom firmy Columbus w prowadzeniu spotkań, wideokonferencji oraz zarządzaniu obłożeniem sal.
Na równi z wdrożonym sprzętem do wideokonferencji, przeprojektowane zostały również wnętrza. Lobos Meble Biurowe przy ścisłej współpracy z firmą architektoniczną, stworzyły nowoczesne i komfortowe miejsca pracy pełne zieleni i ciekawego wzornictwa z elementami sztuki. Projektem zostały objęte zostały: biura zarządu, część działów operacyjnych oraz przestrzenie coworkingowe, a także duże sale konferencyjne i kilka małych salek spotkań. W toku prac, każda przestrzeń została zaaranżowana według jednolitego motywu, nawiązującego do świata natury.
Kolejnym etapem prac dla LobosLink była kwestia opracowania i wdrożenia systemu rezerwacji sal konferencyjnych. Zaprojektowanie, instalacja i uruchomienie całego systemu oraz wdrożenie rozwiązań meblowych, było możliwe ponieważ uczestniczyliśmy w projekcie już na etapie pierwszych szkiców projektu architektonicznego. Przestrzeń biurowa została podzielona na grupy mniejszych pomieszczeń o różnej wielkości oraz przeznaczeniu i uzbrojone w szereg precyzyjnie dobranych systemów AV. Koncepcja ich zastosowania powstała z wnikliwej analizy scenariuszy wypracowanych przez LobosLink i inwestora. Było to ciekawe wyzwanie, ponieważ pozwoliło uporządkować pracę dużej liczby pracowników poprzez zastosowanie systemu do rezerwacji Urve. Nasza integracja pozwala każdemu pracownikowi bez względu na aktualne miejsce pobytu, zarezerwować odpowiednią salę z widoku swojego kalendarza Google.
Projektując wyposażenie sal konferencyjnych w sprzęt do wideokonferencji, bez względu na ich wielkość, musieliśmy dobrać systemy zapewniające pełną funkcjonalność oraz analogiczne wyposażenie. Istota funkcjonalności zawierała się w scenariuszu gdy sale będą połączone jak i wówczas gdy w pomieszczeniu będzie trwało niezależne spotkanie. Natomiast ujednolicenie wyposażenia wiązało się z koniecznością zapewnienia pracownikom bezproblemowego prowadzenia spotkań offline, konferencji wideo jak i spotkań hybrydowych. Te wymagania spełniały zestawy bazujące na rozwiązaniach sprzętowych Logitech i kamerach Rally bezpośrednio wpiętych do komputerów Chromebox współpracujących z systemem do wideokonferencji GoogleMeet, który jest korporacyjnym standardem firmy Columbus.
W każdej sali zainstalowano mikrofony i kolumny ścienne marki Biamp, a w stołach mediaporty Bachmann Coni Large z wejściami HDMI, pozwalającymi na wpięcie do systemu własnego komputera. Dla użytkowników technologii Apple dostępna jest funkcja AirPlay przeznaczona do udostępniania obrazu przez pracowników korzystających z urządzeń MacBook oraz iPad i iPhone. Ze względu na wielkość pomieszczeń, dotykowe monitory Avtek TS 5 Connect+ 86” XT zastosowaliśmy w większych salach na specjalnych konstrukcjach rurowych, pozwalających na przeprowadzenie niezbędnych prac serwisowych i konserwacyjnych, natomiast w mniejszych ekrany LG 65UH5F.
Dla potrzeb audio została przygotowana sieć, niezależna od sieci strukturalnej. Jedynym punktem styku jest tylko sterowanie, umożliwiające administratorom rozwiązywanie problemów z dowolnego miejsca biura. Systemy audio w największych salach zostały oparte o technologię sieciową AVB z dużą matrycą Biamp Tesira Forte. Chcieliśmy uniknąć zakłóceń dźwięku wynikających z ich odtwarzania z różnych źródeł. Dlatego cały system audio został ujednolicony i niezależnie od tego, jakie wybierzemy źródło, dźwięk zawsze będzie doskonale słyszany przez kolumny ścienne MASK6C od firmy Biamp. Dzięki temu odbiór wideokonferencji jest bardziej naturalny, a dźwięk osoby mówiącej na ekranie pochodzi z tego samego kierunku, a nie znad głowy.
Możliwość konfigurowania sal konferencyjnych, zdecydowała o zastąpieniu mikrofonów nablatowych, zwieszanymi mikrofonami Parle TCM-1A (mikrofony główne) i Parle TCM-1EX (mikrofony dodatkowe pracujące jako rozszerzenie TCM-1A). Są odporne na przypadkowe zasłonięcie, potrącenie czy uderzanie dłonią o blat przez najbardziej ekspresyjnych uczestników spotkania. Co istotne ten system montażu, w miejscu praktycznie niewidocznym dla uczestników spotkania w sali, pozwolił uniknąć przeciągania długich przewodów. W każdej z sal mikrofony są spięte razem i dzięki skrętce sygnał z obydwu mikrofonów trafia do przełącznika sieciowego podpietego do matrycy Biamp Tesira Forte. Przetwarzanie sygnału odbywa się właśnie w matrycy, z której sygnał z powrotem trafia do switcha i dalej z wykorzystaniem protokołu AVB, przez Tesira EX-UBT, do Chromebox oraz do głośników przez Tesira AMP-450P. Te urządzenia pracują w sieci i są zasilane przez PoE.
Dostarczone i zainstalowane przez nas rozwiązania ułatwiają w firmie Columbus Energy S.A. codzienną pracę i minimalizują czas, który trzeba przeznaczyć na przygotowanie spotkania lub wideokonferencji. Wzrosła jakość prowadzonych spotkań, a dzięki zastosowaniu systemu rezerwacji sal zlikwidowaliśmy występowanie nieporozumień związanych z ich dostępnością. Ponadto monitory LG 55UH5F o przekątnej 55”, które znajdują się w częściach wspólnych, służą do wyświetlania podsumowania rezerwacji sal z systemu Urve, jak również do przekazywania pracownikom treści promocyjnych i informacyjnych.
Serdecznie dziękujemy firmie Columbus Energy S.A. za owocną i wysoko satysfakcjonującą współpracę przy realizacji projektu integracji audio-wideo w nowej siedzibie.