System streamingu wykładów do nauczania hybrydowego
Ostatnie dwa lata pokazały, że wiele elementów naszego codziennego życia uległo zmianie – nawet te, które uważaliśmy za stałe, niezmienne i dopracowane przez lata. Szybkie przejście na zdalny tryb pracy czy nauczania spowodował, że zmieniliśmy podejście do tego, w jaki sposób wykonujemy zadania czy prowadzimy zajęcia.
Okazało się, że dzięki rozwiązaniom wideokonferencyjnym możemy zrobić większość zadań bez spotykania się ze sobą. Taki tryb, gdzie każdy korzysta z indywidualnych urządzeń do wideokonferencji, jest już z nami. Do tej pory zdążyliśmy wyposażyć swoje indywidualne stanowiska pracy w kamery, słuchawki oraz głośniki wideokonferencyjne.
Tryb indywidualny oraz hybrydowy
Wszyscy dobrze się widzimy i słyszymy. Zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić. Wyzwanie następuje przy przejściu na tryb hybrydowy. Taki tryb coraz częściej pojawia się w firmach, szkołach i uczelniach. Czasami podyktowany jest obostrzeniami dotyczącymi ilości osób w pomieszczeniu, lecz coraz częściej z powodu wygody. Nie zawsze musimy wszyscy podróżować do jednego miejsca, żeby odbyć spotkanie. Podobnie sprawa ma się w nauczaniu, gdy ktoś nie może uczestniczyć w zajęciach.
Taki tryb niesie ze sobą wiele korzyści, ale wymaga odpowiedniego przygotowania sprzętowego. Słuchawki z mikrofonami czy małe kamerki internetowe nie wystarczą do komfortowego przeprowadzenia spotkania z kilkoma uczestnikami lokalnymi i kilkoma zdalnymi. Podobnie sprawa wygląda w aulach wykładowych.
Odpowiednio dobrany sprzęt
Mając dobrze dobrane urządzenia do wideokonferencji, możemy przeprowadzać spotkania hybrydowe bez obaw o to, czy będziemy się dobrze widzieć i słyszeć. Dzięki uprzejmości Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, mieliśmy niedawno możliwość prezentacji systemu zaprojektowanego właśnie do nauczania hybrydowego, na który przygotowuje się uczelnia. System został tak zaprojektowany, aby integrował się z urządzeniami audio wizualnymi obecnymi w aulach wykładowych.
Zaletą naszego rozwiązania jest wykorzystanie zainstalowanych w salach mikrofonów oraz głośników, więc nie wymaga dodatkowych inwestycji w tym zakresie. Nie zaburza również odbioru wykładu dla studentów znajdujących w auli wykładowej.
Całość składa się z kilku elementów:
- Monitora interaktywnego – w tym przypadku zastosowaliśmy sprawdzony model AVtek Touch Screen lite 6. Jest to monitor oparty o system android, co zapewnia szereg funkcjonalności począwszy od możliwości tworzenia notatek w dedykowanej aplikacji, przez przeglądanie Internetu, skoczywszy na otwieraniu plików pakietu Office.
- Kamery śledzącej – zastosowaliśmy kamerę śledzącą dedykowaną do rozwiązań uczelnianych Aver PTC500S. Jest to zaawansowana kamera PTZ z wbudowanym oprogramowaniem pozwalającym na automatyczne kadrowanie i śledzenie wykładowcy. Kamera ma wbudowany wizjer AI, dzięki, któremu widzi całą aulę, co pozwala jej na precyzyjne sterowanie główną kamerą posiadająca 30-krotny zoom optyczny.
- Przełącznika studyjnego – sygnały z monitora, kamery oraz laptopa wykładowcy musieliśmy zebrać w jednym urządzeniu a całość podać do komputera odpowiedzialnego za połączenie wideokonferencyjne. Idealnie nadał się do tego przełącznik Blackmagic ATEM Mini. Posiada 4 wejścia HDMI, dzięki którym zebraliśmy trzy obecne w sali źródła obrazu w jednym urządzeniu. ATEM Mini pozwala w łatwy i intuicyjny sposób przełączać oraz miksować w trybie picture in picture obrazy wejściowe. Dzięki temu wykładowca może łatwo decydować o tym, co pokazuje w danym momencie wykładowca. Urządzenie dla komputera odpowiedzialnego za wideokonferencję widoczne jest jak kamera USB.
Całość pozwala na swobodne prowadzenie zajęć w sposób angażujący nie tylko osoby w sali, ale również te łączące się zdalnie.
Prezentacja
Aby w pełni zaprezentować możliwości systemu, przygotowaliśmy nagranie z prezentacji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Widać na nim, w jaki sposób kamera podąża za prowadzącym oraz jak będą odbierać wykłady osoby znajdujące się w auli i te dołączające zdalnie.