Czym jest system Digital Signage i jakie ma zastosowanie?

Digital Signage - co to jest?

Określenie Digital Signage czy komunikacja digitalowa pojawia się coraz częściej, ale może brzmieć dla nas obco. Czym zatem jest i co się za nim kryje? Signage to w wolnym tłumaczeniu szyld, a Digital znaczy cyfrowy. Cyfrowy Szyld w języku polskim nie brzmi zbyt dobrze i zdecydowanie zawęża pojęcie, jakim jest Digital Signage, bo przecież mówimy o znacznie większej ilości zastosowań takiego systemu, niż tylko wyświetlanie cyfrowego szyldu.  

Próbując znaleźć polskie określenie, najbliżej jest chyba do telewizji reklamowej lub posługując się tłumaczeniem pojęcia, jakie proponuje Wikipedia to „Cyfrowe wyjście z domu”. 

„Digital Signage, digital out of home, digital merchandising, narrowcasting. Digital signage jest często nazywany „cyfrowym wyjściem z domu” lub określany skrótem DOOH – Digital out-of-home. Niektóre firmy i organizacje używają określenia narrowcasting, digital merchandising. Jeden z elementów komunikacji cyfrowej.” (źródło: Wikipedia).

Digital Signage czyli cyfrowe wyświetlanie treści

Czym faktycznie jest Digital Signage? Będziemy posługiwać się angielskim określeniem ze względu na brak popularnie stosowanego polskiego odpowiednika. Rozwiązania Digital Signage są to szeroko pojęte systemy komunikacji zewnętrznej, lecz takiej, która wykorzystuje nośniki cyfrowe jak na przykład ekrany do wyświetlania treści. Komunikacja digitalowa najczęściej związana jest z reklamą, lecz może również służyć samej komunikacji bez podtekstu handlowego. Na przykład firmy lub uczelnie często wykorzystują tego typu systemy do komunikacji ze swoimi pracownikami czy studentami w celach informacyjnych.

Komunikacja digitalowa może odbywać się z wykorzystaniem różnych nośników, od bardzo małych ekranów nawet poniżej 10”, aż po monitory wielkoformatowe na fasadach budynków czy ogromne ściany LED obejmujące całe elewacje budynków. Do komunikacji Digital Signage często wykorzystuje się również projektory, ze względu na ich elastyczność pod względem formatu i kształtu wyświetlanego obrazu.  Zwykłe telewizory nie sprawdzą się natomiast między innymi ze względu na ograniczoną czasowo długość ich pracy w ciągu dnia oraz krótką żywotność.

Po co są rozwiązania Digital Signage?

Po co nam to wszystko? Przecież plakat, tablica ogłoszeń i ulotka sprawdzały się przez tyle lat. Otóż po to, żeby zwiększyć świadomość naszych klientów o produkcie, co zawsze będzie skutkować zwiększoną sprzedażą lub po prostu rozszerzy wiedzę w przypadku komunikacji wewnętrznej w siedzibach firm. Jesteśmy otoczeni przez komputery, ekrany, smartphony, tablety. Trafia do nas coraz więcej bodźców, przez co nasz poziom „tła” informacji, które do nas trafiają, zdecydowanie się podniósł. Na plakat w windzie już nikt nie zwróci uwagi, nie zainteresuje on widza. Co innego monitor, który świeci, posiada ruchomy content zupełnie jak nasz telefon. Dzięki temu jest w stanie konkurować ze „scrolowaniem” mediów społecznościowych. Plakat przegrywa tę konkurencję z kretesem.  

Reklama czy informacja musi się przebić przez nasz codzienny szum informacyjny. Tylko wtedy dotrze do widza i ma szanse przełożyć się na sprzedaż reklamowanego produktu czy zapamiętanie podawanej informacji.  

Dodatkowo komunikacja analogowa nie może się zbyt często zmieniać. Nie wyobrażam sobie zmiany w wyświetlanych informacjach kilka razy dziennie w formie analogowej. Co innego digitalowa komunikacja cyfrowa. Tutaj możemy zaplanować automatyczne zmiany prezentacji komunikatów na ekranie nawet co kilka minut. Harmonogram wyświetlanych reklam czy informacji może zależeć od pory dnia jak, chociażby w przypadku restauracji. Rano pokazujemy śniadania, później lunche, a wieczorem informację o happy hours. Zależnie od dnia w kalendarzu wyświetlane są komunikaty dla studentów dziennych w dni pracujące, a w weekendy dla zaocznych.  

Zobacz nasze realizacje: Digital Signage w Ikei w Krakowie oraz Cyfrowy katalog dla Ikei

Digital Signage może również wyświetlać informacje zależne od innych systemów działających w firmie. Na przykład, jeśli w naszym systemie sprzedaży pojawi się informacja o spadku obrotów jakiegoś produktu, Digital Signage może na to zareagować odpowiednio, zmieniając playlistę. Uzależni tym samym wyświetlanie reklam produktów od czynników, które określimy w naszym systemie.

Wieloletnie doświadczenie w wykorzystaniu komunikacji za pomocą Digital Signage ma nasza firma. Zaprojektowane specjalnie oprogramowanie pokazuje na ekranie w magazynie w czasie rzeczywistym ilość i rodzaj paczek, które czekają na spakowanie, ułatwiając tym samym organizację pracy osób odpowiedzialnych za ich przygotowanie do wysyłki.  Sklepy stacjonarne wykorzystują monitory do prezentacji aktualnych promocji. Biuro Lobos Office pokazuje dzięki monitorom w recepcji, którzy najemcy znajdują się w budynku oraz informacje bieżące, takie jak wytyczne COVID czy informacje o przyjeżdżających food truckach.

Systemy Digital Signage - idealne rozwiązanie wykorzystywane także komercyjnie

Trzeba również pamiętać, że system Digital Signage można wykorzystać komercyjnie nie tylko dla własnych potrzeb reklamowych czy informacyjnych, lecz również jako usługę, którą możemy sprzedać. Dobrze zaprojektowany system zarządzania plus profesjonalne oprogramowanie pozwoli nam na precyzyjne ustalenie z klientem, jaki czas wyświetlania kupuje oraz dostarczenie mu raportów potwierdzających nasze działanie. Dzięki takiemu podejściu system Digital Signage może się zamortyzować jeszcze szybciej.  Klienci, którzy nie dysponują czasem, mogą oddać pełną kontrolę zewnętrznym firmom, które będą zarządzać materiałami multimedialnymi. Komercyjne rozwiązanie sprawdzi się na przykład w handlu, w punktach sprzedaży lub prywatnych placówkach opieki zdrowotnej. Udostępniać usługę mogą chociażby centra handlowe w dowolnym miejscu. Digital Signage stanowi doskonałą alternatywę dla coraz bardziej przestarzałych nośników reklamy jak banery i bardziej przyciągać uwagę niż inne nowe technologie typu elektroniczne plakaty.

Czym charakteryzuje się dobry system zarządzania Digital Signage?

Dobry system musi posiadać kilka cech, które dopiero w połączeniu ze sobą stworzą rozwiązanie, które przełoży się na lepsze wyniki.  

  1. Niezawodność – systemy typu Digital Signage często pracują 24/7. Są rozproszone, więc nie mamy fizycznego dostępu do nośników, co utrudnia serwis. Stają się wizytówką naszej firmy, choćby dzięki temu, że umieszczamy je w bardzo widocznych miejscach. Kiedy nie pracują, nasz biznes traci. Nie wspominając choćby o hipotetycznej sytuacji, kiedy poprzez błąd systemu zamiast reklamy wyświetlany jest np. ekran błędu systemu Windows. Takie sytuacje nie wpływają dobrze na nasz wizerunek, a najlepsze efekty i niezawodność Digital Signage możemy osiągnąć, stosując do wyświetlania treści urządzenia wysokiej jakości i specjalnie przystosowane do długotrwałej pracy.
  2. Zarządzanie – systemy Digital Signage potrzebują właściwego oprogramowania do zarządzania wyświetlaną treścią. Siłą takich systemów jest częste zmienianie przekazu, a wykorzystywane materiały powinny być dobrze dopasowanie do czasu i miejsca. Często za zarządzanie prezentacją odpowiada kilka osób, a treści tworzone przez jedną osobę muszą być akceptowane przez jeszcze inną, zanim zostaną wyświetlone. System musi nam na to wszystko pozwolić. Należy pamiętać, że proste systemy, w przypadku których tylko wrzucamy pliki, nie sprawdzą się na dłuższą metę i mogą uniemożliwić zdalne zarządzanie.
  3. Odpowiednie i dobrze dopasowane nośniki informacji – ekrany LED czy monitory LCD dopasowujemy, dopiero kiedy już wiemy gdzie i na czym chcemy wyświetlić naszą dobrze przygotowaną i zaplanowaną treść reklamową. Nośniki musi cechować niezawodność (patrz punkt 1) oraz dobre dopasowanie. Monitor 55” nie sprawdzi się jako nośnik informacji w ogromnej przestrzeni holu wejściowego do muzeum. Tam lepiej znajdzie zastosowanie panel LED lub ściana wideo złożona z kilku monitorów. Natomiast monitor 55” idealnie nadaje się do umieszczenia przy kasie kolejki górskiej, gdzie będzie wyświetlać cennik oraz informacje o innych dostępnych atrakcjach.  Ważne, aby również zadbać o odpowiednie dopasowanie jasności nośników do warunków, w jakich będą zainstalowane. Monitory o standardowych jasnościach nie sprawdzą się w witrynie sklepu, gdyż treść przez nie wyświetlana nie będzie widoczna.

Zobacz naszą realizację z wykorzystaniem projektora Epson EV100 Light Scene

Sprawna komunikacja Digital Signage dzięki właściwemu dopasowaniu

Oprócz wielkości trzeba również zadbać o dopasowanie katalogowego czasu pracy urządzeń do naszych potrzeb. Najczęściej spotykamy urządzenia do pracy 16/7 lub 24/7. Aby zachować gwarancje oraz niezawodność, musimy mieścić się w tych parametrach.  

Istotna będzie również jasność nośnika do komunikacji digitalowej. Monitor 350cd/m2 sprawdzi się w korytarzu w biurze, ale wystawiony blisko wejścia w sklepie przy jasnej przeszklonej witrynie nie będzie widoczny dla klientów. Wtedy będziemy musieli sięgnąć po ekrany i urządzenia dedykowane o jasnościach przekraczających 1500cd/m2. Podobnie sprawa się ma z dużymi formatami tam, gdzie chcemy uzyskać naturalny efekt i nie mamy do czynienia z bardzo dużą ilością światła, doskonale sprawdzi się projektor. Natomiast w lobby z przeszkleniem na 2 kondygnacje lepiej wykorzystać ścianę LED.  

Sprawny system Digital Signage to taki, który jest dobrze dopasowany do naszych potrzeb. Dlatego budowę tego typu mechanizmów i oprogramowanie najlepiej zlecić specjalistom, którzy mają dużą znajomość dostępnych na rynku rozwiązań oraz doświadczenie we wdrażaniu takich systemów i technologii.  

System Digital Signage, na który mamy wpływ

Samo wyświetlanie informacji w formie zapętlonej nie jest jedyną możliwą formą przekazu informacji. Mamy do dyspozycji dodatkowe funkcje medium. Stosunkowo nowym rozwiązaniem jest Digital Signage, którym odbiorca może sterować. Dzięki odpowiednim czujnikom system może odtwarzać playlistę od początku, w momencie kiedy „wyczuje”, że ktoś stanął przed ekranem. Dzięki temu nasz przekaz zawsze będzie pełny, a klienci nie będą musieli czekać, aż materiał zacznie się od początku.  

Systemy Digital Signage reagujące na działania klienta można również stosować w miejscach, w których chcemy przekazać informacje o konkretnym, przedmiocie czy produkcie. Poprzez systemy place and learn oraz lift end learn możemy uruchamiać dedykowany materiał w zależności od tego, jaki przedmiot klient weźmie do ręki lub jaki postawi na czujniku. Rozwiązanie pozwoli klientom i odbiorcom poznać szybko i w atrakcyjny sposób cechy produktów bez udziału sprzedawcy. Digital Signage ze specjalnym systemem może pokazać również klientom zainteresowanym torebką lub teczką stylizacje z jej wykorzystaniem. Biorąc inny model do ręki, wyświetlany materiał zmieni się na dedykowany konkretnemu produktowi.

Zobacz jak działa system place and learn oraz lift end learn.

Systemy place and learn oraz lift end learn mogą działać również w druga stronę gdzie klient musi odłożyć przedmiot w konkretne miejsce, aby uzyskać o nim dodatkowe informacje. Takie  podejście do Digital Signage pozwala na chirurgiczną precyzję w formie oraz treści przekazywanych informacji, co bardzo pozytywnie wpływa na jej działanie w świadomości klienta.  

Realizacja systemu Digital Signage

Jak podejść do realizacji projektu związanego z Digital Signage? Najlepiej zacząć od zebrania wewnętrznie informacji, co chcemy takim systemem osiągnąć. W ilu lokalizacjach chcemy zainstalować urządzenia wyświetlające przekaz? Jak skomplikowana jest nasza struktura pod względem zarządzania treścią na monitorach? Takie informacje pozwolą nam dobrać odpowiedni system audio wideo.

Więcej o wdrożeniach systemów audio wideo

W przypadku prostszych zapotrzebowań często dedykowane są urządzenia producenta monitorów takich jak LG czy Samsung. Natomiast w przypadku instalacji mieszanych, gdzie mamy kilku producentów urządzeń, np. gdy stosujemy projektory i monitory w jednej instalacji, lepiej sięgnąć po rozwiązania firm trzecich takich jak ONELAN. Wymienione technologie pozwolą na zdecydowanie bardziej rozbudowane możliwości jeśli chodzi o zarządzanie treścią na monitorach, projektorach czy ścianach LED.  Aby połączyć ekrany z siecią możliwych jest kilka rozwiązań. Jednym z nich jest na przykład player z systemem Android lub komputer PC.

Zastosowanie systemu Digital Signage

Zastosowanie technologii typu Digital Signage jest bardzo szerokie. Funkcję edukacyjną można realizować w poradniach, szkołach i uczelniach. W magazynach i halach produkcyjnych wyświetlacz będzie stale ostrzegać przed zagrożeniami i przypominać o zasadach bezpieczeństwa. Jako nośnik informacji i reklamy Digital Signage idealnie nadaje się nie tylko do wykorzystania w handlu (sklepy, galerie handlowe, biura podróży, banki) w gastronomii i hotelarstwie (restauracje, bary, kluby, hotele, pensjonaty), komunikacji i transporcie (przystanki, dworce, lotniska, autobusy, tramwaje), w instytucjach kulturalnych (kina, teatry, galerie, muzea) kosmetycznych i sportowych (siłownie, kluby fitness, salony kosmetyczne i SPA) oraz w placówkach medycznych  (szpitale, kliniki, przychodnie).

Problemy z systemami Digital Signage oraz jak im zapobiegać na etapie projektu?

Największe problemy systemów Digital Signage płyną z dwóch podstawowych elementów: zawodnych nieprzystosowanych komponentów oraz słabego systemu zarządzania.  

Jeśli nasze monitory nie są przystosowane do pracy 24/7, ich matryce szybko ulegną wypaleniu, pojawią się ciemne plamy zaburzające przekaz. Podobnie będzie, kiedy powiesimy w pionie monitory nieprzystosowane do takiej pracy. Wtedy również pojawią się problemy z matrycami.  

Analogicznie jest z systemem zarządzania przekazem oraz samymi odtwarzaczami. Jeśli będą to produkty oparte o rozwiązania konsumenckie, szybko okaże się, że zamiast naszej treści reklamowej wyświetlamy błąd Windowsa lub zapętlony ekran powitalny. Do niezawodnej pracy przez wiele godzin dziennie niezbędne są urządzenia dedykowane do takiej pracy oraz właściwie do niej przystosowane.  

Aby cieszyć się i zarabiać na systemie Digital Signage najlepiej zlecić stworzenie takiego rozwiązania profesjonalnej firmie, która pomoże w audycie potrzeb oraz dobierze do nich odpowiedni system, urządzenia, oraz prawidłowo je zainstaluje oraz skonfiguruje.  

Gotowy do rozpoczęcia projektu?
skontaktuj się z nami!

Każda inwestycja wymaga indywidualnego podejścia. Jeśli chcesz omówić interesujące Cię rozwiązania, skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy!




* wymagane pola

Podobne prace

Uzyskaj darmową wycenę projektu

Wyposażenie sali konferencyjnej co musisz wiedzieć

Wyposażenie sali konferencyjnej – co musisz wiedzieć?

wspólpraca specjalistow AV z LobosLink z architektami

Współpraca specjalistów AV z architektami